Rettighetskapitlet er todelt. Første del omhandler rettigheter for barn og deres familier. Andre del omhandler rettigheter for personer over 18 år. Det kan være vanskelig å finne fram i hjelpeapparatet og det er umulig å gi en fullstendig oversikt over alle tilbudene som fins, men vi håper denne informasjonen gjør det lettere for deg.
Teksten er utarbeidet på oppdrag for NFCF i 2015 av sosionomene Laila Engen og Bente Halvorsen Sæter ansatt ved Nordlandssykehuset, og publisert 1. gang august 2016.
Noen råd når du skal kontakte hjelpeapparatet
Rettigheter i forhold til offentlige kontorer
Noen hjelpeinstanser det er viktig å kjenne til
NAV = Norsk Arbeids- og velferdsforvaltning. Et NAV-kontor skal tilby minimum økonomisk sosialhjelp fra kommunen, samt hele det statlige tjenestespekteret fra det som før het trygdeetaten og Aetat. I noen kommuner vil NAV-kontoret administrere flere hjelpeordninger. Hjelpemiddelsentralene er en del av NAV. www.nav.no
HELFO = Helseøkonomiforvaltningen: HELFO har ansvaret for refusjon av utgifter til alle helsetjenester. www.helfo.no
Pasientreiser:Pasientreisekontorene har ansvaret for planlegging og bestilling av reiser med rekvisisjon, og har sammen med Pasientreiser ANS ansvar for saksbehandling og refusjon av pasientreiser uten rekvisisjon. www.pasientreiser.no